Olika Sätt att slappna av bättre på spa

Ett av de bästa sätten att koppla av, slappna av och ladda upp från vardagens stress är att åka till ett spa. Det är ett perfekt avbrott från en lång arbetsvecka.

Spas har funnits i några tusen år nu – från de antika spaanläggningarna till de moderna spaanläggningarna utomhus med fluffiga badrockar och flip-flops. Det är ett bevis på hur välgörande spa är för människors välbefinnande att dessa välbefinnande platser klarar sig genom tiderna, med tanke på hur snabbt saker kommer och går ur allmänhetens medvetande nuförtiden.

Oavsett om du föredrar att bara ligga och läsa goda böcker, spendera dagen med att simma i poolen eller svettas ut i bastun, finns det inget som slår den atmosfär som ett spa har. Om du planerar att besöka ett spa inom kort finns här sätt att göra det till en verkligt avkopplande och perfekt upplevelse för dig:

Planera i förväg

Om du är på väg till ett spa som du aldrig har besökt tidigare, gör din research. Att göra det i förväg innebär att du kan planera i förväg vilka saker du vill göra när du är där. Att veta vilken spa-plats du vill besöka redan innan du anländer dit kan hjälpa dig att spara värdefull avkopplingstid, särskilt eftersom vissa spa-anläggningar endast tillåter gäster att vara i området under en begränsad tid.

Kontrollera om det finns specialerbjudanden i förväg

Planerar du att boka en avkopplande vistelse på spa men är orolig för kostnaden? Vad du kan göra är att försöka leta efter eventuella erbjudanden som de kan ha. Många spa-center erbjuder paketerbjudanden som ger dig chansen att sänka kostnaden för att få flera behandlingar och upplevelser med så mycket som 50 %.

Att få en behandling

Boka en behandling om du kan. Det är visserligen där pengarna hamnar, men att lägga till en behandling är som att ge dig själv en annan nivå av skämningsupplevelse.

Om du tar en massage innan du går till poolen kan din kropp slappna av helt och hållet innan du går till ditt spa. Se bara till att boka allt i förväg så att du kan få den behandling du vill ha.

Prova något nytt

De flesta spatjänster är avsedda att hjälpa gästerna att slappna av, och den där nya grejen kan vara din magiska biljett till ultimat avkoppling. Pröva därför alltid nya saker och testa vattnet.

På tal om nya erbjudanden på spa-center kanske du vill prova en mycket avkopplande CBD-massage (cannabidiol). Som du kanske vet har CBD förvandlat hälsobranschen. Det har nu blivit en vanlig ingrediens, till och med på spaanläggningar. Många spa-center har redan börjat lägga till cannabisbehandlingar i sina menyer.

Stänga av mobila enheter

Det här tipset är absolut viktigt och nödvändigt inför din nästa resa till spaet. Titta inte på någon av dina arbetsmejl medan du försöker slappna av i spaets lounge; stäng av dina mobila enheter. Om du vill undvika att bli frestad att kolla dem, kan du inte bara tysta dem.

Du vill se till att du fokuserar på rätt saker. Det bästa är om du bara ger din smartphone en paus medan du försöker slappna av.

Ta med två baddräkter och be om två handdukar

Att hitta en bra balans mellan att spendera tid med avkoppling och att använda faciliteterna är nyckeln till en perfekt spadag. Det finns dock inget som dödar avkopplingstiden som att ligga eller sitta i en blöt baddräkt och en fuktig handduk.

Om du packar en extra baddräkt har du möjlighet att byta till något torrt. Använd också en handduk för att slappna av med och den andra för att torka av dig. Det är aldrig trevligt att behöva ta på sig en våt dräkt när man får en avkopplande spabehandling.

Läsa en bra bok

Det är lätt att fly från verkligheten inom sidorna på en bok. Glöm alla dina bekymmer när du går igenom sidorna i en berättelse skriven av din favoritförfattare. Om du gör det ökar din nivå av avkoppling på spaet.

Om du kan hitta spaanläggningar som erbjuder alla de sätt du kan ta CBD på förutom massage, satsa på dem så att du kan dricka CBD-infunderade drycker som kaffe medan du läser.

Lyssna på musik

Luta dig tillbaka och slappna av genom att sätta på dig hörlurar och stänga av världen omkring dig. Driv bort och lyssna på några av dina favoritmelodier.

Gör yoga

Det varma vattnet i spabadets bubbelpool kommer att slappna av i dina muskler. Som ett resultat av detta kan du gå djupare in i yogasträckningar för att förbättra blodflödet och uppnå en högre nivå av avslappning.

Övningar för andning

Att andas in genom näsan och ut genom munnen kan sänka blodtrycket och stressen. Det är så lugnande att det får kropp och själ att slappna av, särskilt när du är i spaet.

Drick örtte

Lavendel- och kamomilltee är känt för sin förmåga att framkalla avslappning och lugn. Prova någon av dem när du är i spaet för att slappna av bättre.

Tryck på en stressboll

Ta en stressboll för att lätta på spänningar i kropp och själ. Den kan få dig att slappna av bättre samtidigt som du frigör lite energi.

Håll koll på vätskebalansen

Det är lätt att bli uttorkad när du är på spa. Risken för uttorkning ökar om du använder ång- och basturummen och dricker ett och annat glas bubbel. Se till att använda det gratis dricksvatten som ofta erbjuds på spaanläggningar. Om du har möjlighet, bär bara med dig en egen vattenflaska.

Du kan packa med en flaska med andra vätskor (förutom alkohol) om du inte är så förtjust i vatten. Det viktigaste är att du har något som håller dig vätskekänslig under hela dagen.

Säg ifrån när det behövs

Var inte rädd för att säga ifrån om du behöver det under ditt spabesök. Om din massageterapeut använder för lite eller för mycket tryck, låt honom eller henne veta det. Säg något om ansiktsbehandlingen du får upprör din hud. Kom ihåg att spaet ska handla om att slappna av och njuta av dig själv, så säg till om något inte känns rätt eller är obekvämt. Spaterapeuterna är säkert villiga att anpassa sig för att ge dig bästa möjliga tid.

Slutliga tankar

Beväpnad med kunskapen om hur du kan slappna av bättre på spa känner du dig nu mer uppmuntrad att göra eller hitta ett tillfälle att slappna av på någon av de många fantastiska spaanläggningarna i ditt område.

Vet att oavsett om du besöker en spa-anläggning i bara några timmar eller en hel dag gör du något riktigt bra och positivt för ditt allmänna välbefinnande.